Älä hylkää testaajaa


Tuijotti testaaja ruutua kopissaan.
Pelkää saavansa taas moitteita, kun mainitsi bugeista rapsassaan.
Hän vain ajattelee etua firman ja asiakkaan.

Älä hylkää testaajaa,

vaikka hän kommentoisi vaatimusten, käyttötapausten tai tarinoiden laatua tai jopa puutetta. Erilaisten määrittelyiden laatu luo pohjan ja rytmin koko järjestelmän kehitykselle. Lisäksi testaaja tarvitsee tiedon siitä, mitä ollaan tekemässä, jotta hän voi verrata testien tuloksia johonkin.

Älä hylkää testaajaa,

vaikka hän kertoisi sinulle, että pelkät yksikkötestit eivät riitä koko järjestelmän testaukseen. Testauksen kattavuus koostuu useista eri elementeistä ja näkökulmista esim. arkkitehtuurin eri tasot, rajapinnat, prosessit ja käyttäjän näkymä. Pelkillä yksikkötesteillä ei pysty kattamaan kaikkea tarvittavaa testausta.

Älä hylkää testaajaa,

vaikka hän kertoisi sinulle, että testauksen automatisointi ei välttämättä ratkaise kaikkia ongelmia. Se, että saat testattua jotain asioita nopeammin, ei tarkoita sitä, että saat testattua kaikki järjestelmän ja projektin kannalta oleelliset ja tärkeät asiat.

Älä hylkää testaajaa,

vaikka hän sanoisi sinulle löytäneensä inhottavan bugin juuri ennen aiottua julkistusta. Testaaja ei generoi niitä bugeja. Hän ei tiedä muutenkaan tarkkaan, missä inhottavat bugit piileksivät, mutta hän tekee omaan ammattitaitoonsa ja kokemukseen pohjautuen mielestään parhaita testejä, jotta hän löytäisi vakavimmat bugit ennen asiakasta.

Älä hylkää testaajaa,

vaikka hän haluaisi lisää aikaa testaukselle. Hänen sisäinen tuntemuksensa ja faktat voivat kertoa, että kaikkea tarpeellista ei ole vielä testattu ja riskejä on vielä kartoittamatta. Testaaja tarkoittaa tällä pelkästään hyvää koko projektille, eikä se tarkoita sitä, että hän olisi tehnyt hommansa liian hitaasti.

Hyvää työpäivän jatkoa!

Ota yhteyttä!


  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.