Selvitä, onko palvelu vaatimusten mukainen
Saavutettavuustestaus eli -auditointi selvittää sivujen nykytilan ja kehitystarpeet. Saavutettavuusauditoinnin avulla päästään kohti käyttäjäystävällisempiä verkkosivuja ja parempaa asiakastyytyväisyyttä.
Saavutettavuusauditointi antaa hyvän kuvan siitä, mikä on palvelun saavutettavuuden tila etenkin tekniseltä kannalta.
Mikäli palvelu on saavutettavuuslainsäädännön piirissä, auditoinnin avulla voidaan selvittää, onko palvelu vaatimusten mukainen.
Auditoinnin tuloksena saadaan arviointiraportti, joka antaa suoria toimenpide-ehdotuksia kehitystiimille. Raportti sisältää havaintojen kuvaukset, vakavuusasteen korjausten priorisointia varten, sekä käytännön korjausehdotukset palvelun korjaamiseksi.
Miten saavutettavuusauditointi käytännössä tapahtuu?
Auditoinnin kohde
Saavutettavuusauditoinnin kohde määritellään yhdessä asiakkaan kanssa tärkeimpien käyttötapausten pohjalta, kuten esim. ostoputken suorittaminen tai varauksen tekeminen. Lisäksi varmistamme, että auditoitava otos on tarpeeksi kattava lain vaatimusten täyttämiseksi.
Auditointimenetelmä
Testaus suoritetaan tuoreimpia julkaistuja saavutettavuuskriteerejä (WCAG 2.2) vasten asiantuntijatiimin tekemänä asiantuntija-arviointina.
Arvioinnissa palvelua tutkitaan eri alustojen avustavien teknologioiden, erilaisten ohjaustapojen ja testaustyökalujen avulla sekä tutkimalla sisällön ominaisuuksia.