Aloitetaan ensin laittamalla raakaa dataa silmille. Viime vuonna julkaistun tutkimuksen (Marketingsignals.com) mukaan 90% verkkokaupoista kaatuu 120 päivän kuluessa lanseerauksesta. Aika julma luku, vai mitä?
Verkkokaupan epäonnistuminen voi johtua monesta eri syystä: esim. väärä liiketoimintastrategia, väärät tuotteet, epäselvä käytettävyys tai huono näkyvyys somessa. Tässä blogissa kerrotaan vain verkkokaupan tekniikkaan liittyvistä virheistä.
Nykypäivänä kuningas on mobiiliasiakas, joten koko verkkokaupan suunnittelu kannattaa aloittaa mobiilin ehdoilla. Miten tämä heijastuu laadunvarmistukseen ja testaukseen? Pitää tietenkin tarkistaa verkkokaupan toimivuus erilaisten iOS- ja Android-mobiililaitteiden avulla. Tämä voidaan tehdä suppeasti tai laajasti, koska erilaisia kombinaatiota on todella paljon (esim. valmistaja / laite / käyttöjärjestelmän versio / selain). Tarkistaminen kannattaa tehdä valitulla laajuudella myös jatkossa jokaisen päivityksen jälkeen.
Toinen tärkeä asia on verkkokaupan alustan ja pilvipalvelun kapasiteetti, suorituskyky ja skaalautuvuus. On turhaa maksaa peruskäyttöön liian järeästä pilvikonfiguraatiosta ja vastaavasti on vaarallista tyytyä siihen halvimpaan mahdolliseen ratkaisuun, joka ei mukaudu nopeasti kasvaviin käyttämääriin. Black Friday, konsertit yms. tapahtumat ovat tunnettuja siitä, että jotkut verkkopalvelut kyykkäävät, kun ihmiset syöksyvät massoittain samanaikaisesti verkkokauppaan. Suoritustestauksen avulla pääset virittämään verkkokauppasi saatavuuden (availability) hyvään kuntoon.
Saavutettavuus (accessibility) on osa käytettävyyttä. Se kannattaa virittää kuntoon, koska muuten verkkokauppasi ei tavoita kaikkia mahdollisia asiakkaitasi esim. ikäihmisiä, joilla on huonontunut näkö. Tekstien selkokielisyys on tärkeä asia, oli sitten kyseessä toimitusehdot tai tuotteen kuvaus. Tämän huomioonottaminen auttaa myös hakukoneita löytämään paremmin verkkokauppasi ja sen sisällön.
No, yksi tärkeä asia vielä puuttuu joukosta ja sehän on tietenkin tietoturva ja -suoja. Kukaan ei varmasti halua olla sen verkkokaupan omistaja, jonka rekisteröityneiden käyttäjien kaikki tiedot on viety muihin tarkoituksiin. Verkkokaupan teknisen alustan ja toiminnallisuuksien tietoturva pitää aina tarkastaa ja testata. Toinen kriittinen asia verkkokaupassa on tietenkin maksaminen ja rahat. Et varmaan halua, että sinulle tarkoitetut rahat häviävät toisiin käsiin? Ostosten maksaminen on kriittinen paikka, josta tietoja voidaan varastaa.
Verkkokaupan tekninen testaaminen ei todellakaan lopu julkaisuhetkeen, vaan sen pitäisi jatkua säännöllisenä toimintana koko verkkokaupan elinkaaren ajan. Verkkokaupan virittäminen iskuun onnistuu vain toimivan teknisen ratkaisun päälle. Jonkun on otettava vastuu verkkokaupan testauksesta ja sen seuraamisesta.