Facebook
LinkedIn

Käyttäjätyytyväisyys on tulevaisuuden trendi

Kuvassa: Mies hymyilee toimistossa
Mies hymyilee toimistossa

Laadunvarmistuksen ja testauksen maailma on muuttunut voimakkaasti viime vuosien aikana ja muutos saattaa jopa kiihtyä entisestään. Tämä johtuu siitä, että meillä ei yksinkertaisesti ole vielä riittävästi tietoa siitä, miten tämän hetken suuret trendit muuttavat kehityskulkua.

Mitkä ovat esimerkiksi tekoälyn vaikutukset siihen tapaan, jolla ohjelmistoteollisuus toimii vuonna 2025? Miten ohjelmistoja testataan? Mikä osuus on automatisoitua ja mikä ei? Miten tekoäly (AI), robotiikka ja esineiden internet (IoT) muuttavat ohjelmistokehittäjien ja -testaajien roolia?

Pidä loppukäyttäjät tyytyväisinä

Vahvin trendi näyttää olevan tällä hetkellä se, että kehitys valjastetaan palvelemaan yhä paremmin liiketoiminnan tavoitteita sekä asiakas- ja loppukäyttäjätyytyväisyyttä. Henkilökohtaisesti pidän tätä erittäin hyvänä kehityssuuntana.

Asiakastyytyväisyyden korostaminen tarkoittaa myös sitä, ettei keskustelussa painoteta ICT:n roolia vain kustannusten pienentäjänä. Toki kustannusten minimointi on yhä keskeistä, mutta se ei voi olla pääkriteeri, kun keskustellaan laadunvarmistuksen merkityksestä ohjelmistokehityksessä.

TOP 5 tavoitetta johdolle

Seuraavat viisi johdon tavoitetta nousivat voimakkaimmin esille viimeisimmässä World Quality Report1 -julkaisussa:

  1. Loppukäyttäjien tyytyväisyyden varmistaminen
  2. Ohjelmistovikojen löytäminen ennen tuotantoon vientiä
  3. Liiketoiminnan kasvuun ja tuloksiin vaikuttaminen
  4. Ohjelmiston tai tuotteen laadun parantaminen
  5. Yrityksen imagon ja brändin suojeleminen

Edelleen pidetään tärkeinä hukan (waste) vähentämistä, laatutietoisuuden kasvattamista ja laadunvarmistuksen sijoittamista mahdollisimman varhaiseen vaiheeseen ohjelmistokehitysprosessissa.

Myös ketteryys ja DevOps ovat keskiössä, kun puhutaan modernista ohjelmistokehityksestä. Luonnollisesti eri toimialoilla korostuvat eri seikat, mutta tulevaisuudessa ohjelmiston loppukäyttäjien huomioonottaminen ja asiakastyytyväisyyden varmistaminen ovat joka tapauksessa korkealla yritysten strategioissa. Näin ollen myös niiden ohjaava vaikutus laadunvarmistukseen tulee olemaan merkittävä.

Kimmo Hakala, Senior QA Consultant
kimmo.hakala@q-factory.fi

[1] Lähde: World Quality Report 2018-19

Blogisarjamme ”QA tänään ja huomenna” jatkuu seuraavaksi testausosaamista käsittelevällä kirjoituksella. Aiemmat blogikirjoitukset voit lukea seuraavista linkeistä: https://q-factory.fi/testaus-on-liiketoimintaa-varten/ ,  https://q-factory.fi/qa-tanaan-ja-huomenna-osa-2/ ja https://q-factory.fi/qa-tanaan-ja-huomenna-osa-3/ 

Jaa julkaisu
Facebook
LinkedIn
Muita blogeja

Kaikki blogit

Contact us!