Facebook
LinkedIn

Voiko ohjelmistorobotiikka hyödyttää merkittävästi autotoimialan yrityksiä? 

Kumoamme pari ohjelmistorobotiikkaan liittyvää myyttiä

– esittelyssä myös uusimmat autotoimialalle toteuttamamme asiakastoteutukset. 

Ohjelmistorobotiikka koetaan usein hankalasti käyttöönotettavaksi ja kalliiksi. Usein ei edes ymmärretä, mitä sen avulla voidaan saavuttaa ja kuinka kätevästi automatiikan ratkaisut ovat käyttöönotettavissa.  

Ei saateta myöskään olla tietoisia ohjelmistorobotin ylivertaisista hyödyistä; kun ratkaisu on käytössä, se säästää merkittävästi ihmisten työaikaa. Rutiininomaiset ja puuduttavat, yleensä tietojenkäsittelyyn liittyvät manuaaliset työt voidaan ohjata ohjelmistorobotin hoidettavaksi.  

Me haluamme kumota nämä myytit avaamalla kaksi autotoimialle toteuttamaamme asiakastoteutusta.

Esittelemme, kuinka autoimme ohjelmistorobotiikan toteutuksella Rinta-Joupin Autoliikettä ja kuinka ohjelmistorobotiikkaa hyödynnettiin autojen luovutus- ja omistajanvaihdostietojen siirtämisessä Traficomille.

 

Rinta-Joupin autoliike
Case Rinta-Joupin Autoliike:

Robotiikkaa varastonhallintaan, laskutukseen ja tilitöintiin

”Rinta-Joupin Autoliikkeen ja Q-Factoryn periaatteita ovat luotettavuus, työn laatu ja nopeus. Kaikki edellä mainitut asiat vaikuttivat vahvasti projektien onnistumiseen sekä aikatauluissa pysymiseen”, kertoo Rinta-Joupin Autoliikkeen talousjohtaja Johanna Nukala

Yksi Suomen suurimmista autoliikkeistä, Rinta-Joupin Autoliike on käyttänyt ohjelmistorobotiikkaa jo muutaman vuoden ajan yhteistyössä Q-Factoryn kanssa. Ensimmäiset robotit toteutettiin autojen varastohallintaan, josta automatisointia jatkettiin laskutuksen automatisoinnilla. 

Rinta-Joupin Autoliikkeellä on 26 toimipistettä ja yli 4000 ajoneuvoa jatkuvasti varastossa. 

Robotiikalla tuotiin selkeyttä ajoneuvojen sijainnin ja kustannuspaikkojen oikeellisuuteen, joka helpottaa työtä sekä myynnissä että taloushallinnossa. 

Ostolaskutuksen toimintoja automatisoiva robotti helpottaa ostoreskontran sekä laskujen tarkastajien sekä hyväksyjien työtä tarkastuksilla ja kommentoinnilla etukäteen. 

Ostolaskujen robotiikkaa jatketaan aina automaattisiin tiliöintimalleihin saakka. Automatiikka vähentää inhimillisen virheiden mahdollisuutta sekä tietenkin vapauttaa resursseja muihin tehtäviin. 

Tiliöintiä opettava robotti käyttää keinoälyratkaisua kehittäen itsenäisesti tiliöivää robottia.

Case asiakastoteutus autotoimialan yritykselle: 

Autojen omistus- ja luovutustietojen siirron automatisointi valvontaviranomaiselle.

Toisessa asiakastoteutuksessa oli tavoitteena automatisoida autojen omistus- ja luovutustietojen siirto eteenpäin valvontaviranomaiselle. Alla kuvaamme toteutuksen pääpiirteittäin.    

Asiakasyrityksessämme otettiin käyttöön kaksi robottia, joita molempia ajetaan arkipäivisin klo 8 ja 16 välillä tunnin välein omina kokonaisuuksinaan. Tarkkaan ottaen robottien käynnistyksessä on muutaman minuutin ero, jotta mobiilikirjautuminen ei mene ihan päällekkäin.  

Robotti 1 ottaa tietyt kriteerit täyttävät autot asiakkaan myyntivarastoon. Tieto näkyy viranomaisella ”omistajan muutoksena”. Robotti 2 taas tekee luovutusilmoituksia kriteerit täyttäville autoille. Tämän pohjalta luodaan autolle varmenne, joka toimitetaan ostajalle sähköpostilla (sähköposti lähetetään verkkosivun kautta).  

Ratkaisun tavoitteena on käsitellä mahdollisimman monta autoa päivää kohden. Robotit tallentavat lokia ja lähettävät asiakkaan kanavalle viestin ajon tuloksesta. Asiakkaalla tämä automatisointi on säästänyt olennaisesti aikaa ja tuonut merkittäviä hyötyjä.

Kiinnostaako kuulla lisää?

Kerromme mielellämme lisää ohjelmistorobotiikan mahdollisuuksista autotoimialalla. Mikäli olet kiinnostunut jo nyt sopimaan elokuulle keskustelun aiheesta, ota yhteyttä niin sovitaan treffit linjoille juuri sinulle sopivana ajankohtana! 

Me Q-Factory Oy:llä tarjoamme ohjelmistorobotiikan palveluita vuosien kokemuksella yhdessä teknologiakumppanimme QAutomaten kanssa.  

 

Tero Lähteenmäki
Anssi Lahtinen
Jaa julkaisu
Facebook
LinkedIn

Contact us!