Toimivuuden ja luotettavuuden yhteen sitomaa laatua emme ajattele silloin, kun kaikki toimii moitteettomasti. Puutteellisen laatutason huomaamme toisaalta heti; ohjelmisto voi olla hidas, epälooginen tai se on kehitetty ilman asiakaslähtöisyyttä. Toimintavarmuus ja laatu ovat kuitenkin nykyaikaisen ohjelmiston kulmakiviä, johon maailman menestyneimmät yritykset nojaavat.
Kun yrityksen ylin johto alkaa pohtia ohjelmistojen laatutasoa ja testausta, on ensiarvoisen tärkeää konkretisoida niin lähtötilanne kuin tuloksetkin. Tässä kohtaa kannattaa hyödyntää testausammattilaisten osaamista.
Alan asiantuntijat osaavat ottaa huomioon myös aikapaineen. Tyypillisesti raportti tarvitaan heti eikä huomenna, ja siksi osaava testipäällikkö pitää raportointinäkökulman mielessään jo testauksen suunnitteluvaiheesta lähtien.
Liiketoiminnan näkökulma kaikissa testausvaiheissa
Hyvin toteutetun testiautomatisoinnin avulla voidaan poistaa sprintin toistuvia rutiinitehtäviä. Näin ollen testausraportissa on mahdollista keskittyä siihen testaus- ja laatutilanteeseen, joka on liiketoimintajohdollekin kaikista tärkein.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että testausraportista saa nopeasti selkokielellä kirjoitetun kuvauksen ohjelmiston laadusta. Raportista voidaan poimia automaattisesti testikattavuudet yksikkötesteistä aina automatisoituihin GUI- ja API-testeihin saakka. Samalla saadaan käsitys myös Robot Frameworkilla toteutettujen regressiotestien tilanteesta.
Seuraava kuva havainnollistaa niitä hyötyjä, joita voidaan saavuttaa, kun ohjelmistokehitysprojektissa on mukana testauksen huippuammattilaisia ja kun testaus on integroitu onnistuneesti projektissa tehtävään päivittäiseen työhön.
Blogisarjamme ”QA tänään ja huomenna” jatkuu testauksen ajankohtaa ja asiakastyytyväisyyttä käsittelevällä kirjoituksella. Seuraa somekanaviamme, niin pääset lukemaan tekstit uunituoreina!
Kimmo Hakala
Senior QA Consultant
[email]kimmo.hakala@q-factory.fi[/email]