Tutustu saavutettavuuden palveluihimme ja kysy lisää, autamme mielellämme!

Facebook
LinkedIn

Laatu on lähellä sydäntäni

Kuvassa Jarno Jokinen

Tuoreet kasvot -sarjassa tänään haastattelussa Jarno Jokinen. Jarno on tuore Q-Factoryn vahvistus, jolle laatu on todellakin se ”the juttu”.


Jarno, tervetuloa töihin Q-Factorylle. Miten päädyit tänne?

Historia Q-Factoryyn on pitkä, sillä ensimmäisen kerran tutustuin yritykseen jo liki 9-vuotta sitten. Nimi jäi mieleen, vaikka silloin aloitinkin toisessa yrityksessä. Voi kuitenkin sanoa, että tämä yritys on ollut aina selkeä tavoite omalla urapolullani ja vahvana tunne, että täällä minä vielä jonain päivänä työskentelen, kun aika on oikea. Ja nyt se oli. Minulle laadun merkitys työelämässä ja projekteissa on tosi tärkeää ja Q-Factoryn käsitys laadusta vastaa täydellisesti omaan ideologiaani.

 Miksi laatu näyttelee niin isoa roolia sinulle?

– Tämä on aihe, josta voisin jutella äärettömiin. Laatu on lähellä sydäntäni. Oma tarinani laadun parissa alkoi jo vuonna 2000, kun olin nuorena opiskelijana Nokian konttorilla töissä. Sain puhelimen käteeni, jota testasin. Koin sykäyksen, että tämä testausvaihe on tärkeää, mutta myös mielenkiintoista. Siitä sitten olen vähitellen edennyt vastuullisempiin hommiin. Sanoisin, että humanistitaustastani johtuen minulle erityisen tärkeää on loppukäyttäjän kokemus siitä, mikä on toimivaa, miellyttävää ja käyttökokemukseltaan hyvää. Oma käsitys laadusta on tosi laaja, tärkeää ei siis ole pelkästään se, että joku toimii, vaan että se toimii niin kuin loppukäyttäjä odottaa sen toimivan.

 Miten asiantuntijana koet järjestelmien häiriötilanteet?

– On vaarallista ihmisten luottamukselle, kun joku tunnettu systeemi pettää. Se romuttaa luottamuksen. Tästä hyvänä esimerkkinä viimeaikojen tietomurrot ja muut hakkeroinnit. Nuo kokemukset ovat tunnetasolla todella isoja juttuja ja shokeeraavia. Laatuun pitää panostaa, sillä jos ihmisten henkilökohtaisia tietoja päätyy vääriin käsiin, on se todella kurjaa.

 Mikä on omalta uraltasi sellainen laatuun liittyvä hetki, joka on piirtynyt mieleen?

– Isoin laadulliseen asiaan liittyvä muisto vuosien takaa on se, kun työskentelin aikanaan taksivälitysjärjestelmän parissa, jossa operoitiin kelakyytien reitityksen ja algoritmien kanssa. Algoritmi huolehti siitä, että sovitut kyydit hoidetaan. Kerran järjestelmässä tuli kuitenkin tilanne vastaan, että jostain syystä taksi ei ollut saanut järjestelmästä kutsua hakea asiakasta. Tällä kertaa asiakkaana sattui olemaan kehitysvammainen alle 10-vuotias lapsi, joka oli talvipakkasessa odottanut omaa kyytiä ties kuinka kauan. Muistan tämän tapauksen ikuisesti ja se on yksi syy, minkä vuoksi puhun aina sen loppukäyttäjän kokemuksen puolesta – laatu ja toimivuus on loppuasiakasta ajatellen äärimmäisen tärkeää. Priorisoi siis aina kaikista tärkeimmät asiat, sillä käyttöliittymän pieni virhe saattaa johtaa epämieluisiin tilanteisiin. Tuota asiaa ei voi painottaa liikaa – kaikki se edellä, ettei loppuasiakkaan kannalta tärkeät ja olennaiset toiminnot häiriinny.

Mitä mieltä olet siitä, että saavutettavuuden pitäisi olla jo vakiona osana laadunvarmistusta?

– Totta kai, saavutettavuus koskee ihan kaikkia ja minusta olemme menossa oikeaan suuntaan sillä osa-alueella. Saavutettavuuden suhteen voimme toimia myös edelläkävijänä ja varmistaa osaltamme sen toteutumista digipalveluissa. Myös se painoi omassa vaakakupissani, miksi päädyin Q-Factorylle, että olemme riippumaton ja puolueeton toimija. Minulle se on hyvin tärkeä arvo työssäni.

Mitä työyhteisö sinulle merkitsee?

– Q-Factoryn toiminnasta on syntynyt kuva vahvasta ammattitaidosta – tämä on huippuosaajien talo. Olen usein aiemmissa töissäni ajautunut sellaiseen rooliin, että se olen minä, joka tiimissä tietää laadusta eniten. Olen ollut mm. QA-leadina ja agiletestaajana se ihminen, jolta on kysytty testausprosessista ja laadunvarmistamisesta. Minulla on ollut aivan mahtavia kollegoja, muttei useinkaan sellaisia, jotka olisivat potkineet eteenpäin laadun teemassa. Olen kaivannut työyhteisöä, jossa on mukana myös itselleni sellainen tietolähde tai osaaja, joka voi viedä osaamisessa eteenpäin. Se onkin yksi iso syy, miksi olen täällä. Odotan, että kehityn täällä laadun osalta, sillä minulla on nälkä tietää laadunvarmistuksesta niin paljon kuin mahdollista. Voin kehittyä yhdessä Q-Factoryn asaintuntijoiden kanssa juuri laadun saralla, siksi miksi haluan.

”Minä olen mieluummin livenä toimistolla kuin heitän kysymyksen Slackiin”

– Se, mihin alalla usein törmää, on asiantuntijoiden mieltymys puuhata itsekseen. Minä taas tykkään todella paljon livekohtaamisista. On kiva olla enemmänkin toimistolla, kollegojen läsnäolo on itselleni tärkeää. Kaipaankin entisaikoja, jolloin toimistot kuhisivat porukkaa. Oltiin tosi paljon livenä ja puhuttiin keskenään kasvotusten. Olen huomannut, että mitä enemmän keskustelut siirtyvät pikaviestimiin, muuttuu keskustelu hedelmättömämmäksi. Ylipäätään kaikki preppaaminen, ”brainstorming” ja sparrailu muuttuu tätä kautta olemattomaksi. Puhun siis senkin puolesta, että ihmiset olisivat nykypäivänä ihan yleisesti enemmän toimistoilla. Kun tulee kysymys, sitä haluaisi vaan kävellä kysymään sen sijaan, että heittää kysymyksen slackiin. Vastauksen saamisen ja sen pallotteluun menee helposti koko päivä ja tulee väärinkäsityksiä. Minusta toimistoille takaisin paluu ei ole pelkästään pakote, vaan siellä on myös ihmisiä, jotka oikeasti haluavat tehdä töitä kasvotusten.

Millaisia tavoitteita sinulla on uudesta työstä muuten?

– Olen mielelläni asiakastöissä ja tuon mukaan laatuaspektia. Täällä on ollut nopea startti, sillä olen nyt kiinni jo asiakastöissä. Asiakkaan merkitys, millaiseen projektiin menee – onhan se tosi mielenkiintoista. Se määrä, mikä on opittavana aina domainista, yrityksestä, käytettävästä teknologiasta, ihmisistä ja talon rutiineista. Sen lisäksi tulee ymmärtää, mitä kaikkea projektissa tehdään ja kuka on vastuussa mistäkin. Lisäksi on tärkeää, että pystyy tuottamaan arvoa omalla työllä. Koen, että asiantuntijana minun tavoitteenani ja vastuulla on se, että pystyn lunastamaan asiakkaan odotukset ja että lunastan myös ne odotukset, mitä asiakkaalla on omaa työnantajaani kohtaan – minun pitää osoittaa olevani sen arvoinen.

”Kyllä isä osaa”

Saatat tunnistaa Jarnon jostain muustakin kuin Q-Factoryn projekteista, sillä mies tunnetaan myös mm. televisiosarjoista Tarkkis, Kaatis ja Kyllä isä osaa. Viimeisimpänä olet saattanut bongata hänen Kyllä isä osaa -elokuvasta perheen Jussi-poikana. Kysyttäessä, mitä tuo tausta antaa asiantuntijatyöhön, Jarno sanookin, että tausta tuo totta kai varmuutta esiintymistä vaativiin tilanteisiin. 

– Kun on nähnyt itsensä jättivalkokankaalla, sen jälkeen ei ole kauheasti esiintymistilanteissa enää jännitystä. Naurattaakin ettei minulla ole enää paljoa hävittävää, kun on antanut itsestään julkisesti jo niin paljon. Esiintymiset ovat olleet kaikin puolin kasvattavia kokemuksia.

Miten rentoudut vapaa-ajalla?

– Teatteri on lähellä sydäntä – aina vain, kun aikaa riittää. Toinen tärkeä juttu on lautapelit, minulla on toistasataa peliä hyllyssä. Lisäksi urheilu rentouttaa, itselläni se on lentopallo ja olen aikoinaan pelannut myös jenkkifutista. Ja ai niin, olen muuten myös intohimoinen pyöräilijä.

Tähän onkin hyvä päättää ja kiittää Jarnoa mukavasta haastattelusta sekä toivottaa lämpimästi tervetulleeksi osaksi Q-Factoryn tiimiä.

Haluatko kuulla lisää meistä työnantajana ja millaisia projekteja meillä on tarjota ehkä juuri sinunkin osaamisellesi? Tutustu sivuillamme lisää meihin ja ota rohkeasti yhteyttä iloiseen rekrytiimiimme!

Jaa julkaisu
Facebook
LinkedIn

Contact us!